AUDIO & VIDEO
“Clouseau live op een stampvol plein in de stad, dat maakt indruk”
Geweldige muziek, zotte acties en pakkende verhalen: dat is 365 dagen lang de magie van de radiomerken van DPG Media. En live wordt alles nog bigger, better, faster, stronger, denk maar aan de zomer in het Q-Beach House en de royale porties kerstsfeer in het JOE Christmas House.

Michael Dujardin
(48), channel director van QmusiC

Charlotte Ghekiere
(42), channel director van JOE en Willy
Wie al eens op het strand van Oostende stond met een cocktail in de hand, de Q-dj’s voor z’n neus en een Sunset Concert in het vooruitzicht, begrijpt het helemaal: iedere zomer gebeurt er iets magisch in het Q-Beach House. “Dan voel je dat we echt een radiomerk zijn en niet alleen maar een zender”, vertelt Michael Dujardin, Channel Director van Qmusic. “Bij Qmusic schijnt de zon altijd, dat kun je met al je zintuigen ervaren als je bij ons op bezoek komt.”
In de eindejaarsperiode is de eer van grootste publiekstrekker weggelegd voor het JOE Christmas House, op de Grote Markt van Antwerpen. “Kerst zit in het DNA van JOE”, vertelt Charlotte Ghekiere, Channel Director van JOE en Willy, “dus we willen dat moment volop claimen. Het Christmas House is de plek waar alles samenkomt: warmte voor de luisteraars, hartverwarmende concerten en de actie ‘Pakje van je Hart’ voor kinderen in kansarmoede.”
340.000
bezoekers
19
live-optredens
65
dagen
777
uur radio
65.000
cocktails en mocktails
De radiostudio inclusief strandbar van het Q-Beach House werd vorig jaar voor de achttiende keer opgebouwd op het strand van Oostende. De geweldige concerten bij zonsondergang zorgen bovendien voor een onweerstaanbare concertzaal.
Zowel in het Q-Beach House als bij het Christmas House zijn de concerten gratis, ook als grote namen zoals Clouseau of Bazart langskomen. “Zo houden we de drempel om onze radio te ontdekken bewust laag”, verduidelijkt Michael Dujardin. “Er komen veel fans langs, maar tijdens zo’n live-event voelen nieuwe luisteraars ook meteen waar we voor staan.”
“Een liveconcert van Clouseau of Pommelien Thijs op een stampvol plein in het midden van de stad, geloof me, dat maakt indruk”, lacht Charlotte Ghekiere. “Liveradio is een heel andere ervaring dan muziek streamen of via Spotify beluisteren: je kan een babbeltje doen met een dj, je kinderen zijn welkom, je wordt opgenomen in de community van het radiomerk.”
“Een live concert van Clouseau of Pommelien Thijs op een stampvol plein in het midden van de stad, geloof me, dat maakt indruk”
1.682.949
euro voor kinderen in kansarmoede dankzij ‘Pakje van je Hart’
40.000
bezoekers
6
live-optredens
31
dagen
286
uur live radio
400
meter lichtjes
Voor de negende editie landde JOE Christmas House tijdens de donkerste periode van het jaar opnieuw in hartje Antwerpen. Een maand lang liveradio, gratis optredens en de actie ‘Pakje van je Hart’ zorgden volop voor sfeer en gezelligheid.
Energieke radio
De dj’s zijn onder de indruk van het publiek dat langskomt. Charlotte: “Hun job is veel uitdagender met publiek erbij: dat vraagt opperste concentratie. Maar juist onverwachte situaties zorgen vaak voor energieke en aantrekkelijke radio.”
“Gigantisch vermoeiend, maar een geweldige energieboost, vergelijk het met een lang uitgevallen scoutskamp”, vat Michael Dujardin samen. “In de loop van het jaar verloopt het contact met de buitenwereld via de telefoon en berichtjes in de app. Als er op zo’n Sunset Concert 19.000 mensen voor je neus staan, is dat even slikken.”
Van het afgraven van het strand en het opbouwen van de radiostudio’s, tot de casting van de studenten in de bar: alles is een interne aangelegenheid. “Iedereen die voor en achter de schermen voor ons werkt, is helemaal mee met het verhaal van Q”, vertelt Dujardin. “Zo’n live-event zit heel diep in de organisatie: events, sales, radiotechniek. Elke afdeling is nodig om zo’n indrukwekkende productie rond te krijgen. Collega’s uit het hele bedrijf komen graag langs, ze zijn trots om te tonen wat wij allemaal samen mogelijk maken.”